Blogi BlogiEttevõttestKaskokindlustusLiikluskindlustus
28.5.2025

Kindlustusfirma juht: ära unusta riigile katkise auto eest arvet saata!

Eesti kindlustusseltsi Elama Kindlustus juhi Jaanus Seppa sõnul on sõidukijuhid täiendava surve all, sest  vähenevad teede korrashoiule kulutatavad summad. Selline tegevus läheb autoomanikele ja ühiskonnale järgmistel aastatel järjest kulukamaks. Kuna riik ja omavalitsused on teinud sellise teadliku valiku ja võtnud riski, siis tuleks neile ka hooldamata teedest tulenevate kahjude remondiarved teele panna. 

Riik on teede korrashoiu eelarvet mitu aastat kärpinud ning järgmised kolm-neli hooaega ei paista seis paremaks minevat. Ekspertide hinnangul jääb rohkem kui pool igal aastal taristule hädavajalikust rahast puudu. Ja see vahe kasvab, sest kui tänavu on eelarves hoolduseks sama palju vahendeid, kui kolm aastat tagasi, siis vahepeal krõbistas inflatsioon suure osa raha reaalväärtusest ära. Karm reaalsus on see, et meie teede seisukord läheb paratamatult halvemaks. Ka kavandatav mootorsõidukimaks ei paista olukorda parendavat, sest sellest laekuva raha ja teeremondi eelarve vahel pole seost. 

See, mis teedega toimub, avaldab otsest mõju – kevadel tulevad uued löökaugud välja ja inimesed on kahjudega juba kindlustuste ukse taga. Kindlustuse abil saab osa kahjusid kaetud, kuid omavastutuse osa jääb siiski inimesele endale. Teehoolduse raha vähendamine tähendab ka seda, et peale aukude lappimata jätmise, võib ka korraline hooldus venima hakata. Näiteks libedusetõrjeks kasutatud killustiku kokkukorjamine. Kindlustus maksab ka mõranenud aknaklaasi kinni, aga kui väljamaksed hüppeliselt kasvavad, siis on lõpuks seltsid sunnitud hindu tõstma. Sisuliselt on see teedehooldajatele rahapuuduse tõttu peale sunnitud valikute varjatud lisakulu, mille kliendid hiljem kinni maksavad. 

Halvematel juhtudel maksavad sõidukijuhid kokkuhoiu eest oma eludega 

Olgu see siis puudulik libedusetõrje, kehvad teemärgistused, remontimata teele tekkinud pikiroopad või siis põhjalikult analüüsimata liiklussõlmed, kõige hullematel juhtudel viib see maanteesurmadeni. 2024. aastal sai Transpordiameti andmetel Eestis erinevates liiklusõnnetustes viga 2163 inimest ning hukkus 69 inimest. Need on rekordilised numbrid ja sama trendi jätkudes maksame tulevikus liiklus- ja kaskokindlustuse eest oluliselt rohkem.  

Allikas: https://www.transpordiamet.ee/liiklusaasta-ulevaade-2024

Automaks ja kütuseaktsiis võiks otse teedesse jõuda  

Tänavu kehtima hakanud mootorsõidukimaksuga loodetakse teenida paarsada miljonit aastas. Õiglane oleks, et osa kehtestatud automaksust läheb sihtotstarbeliselt üldisse teede seisukorra parendamisse. 

Sama on ka kütuseaktsiisiga – kümmekond aastat tagasi kehtis veel seadus, et aktsiisiraha kasutati teede hooldamiseks ja arendamiseks, aga üks hetk ühendati need kaks lahti ja teedesse jõudis järjest vähem vahendeid. 

Kuidas saada kahjuhüvitist, kui löökauk auto ära lõhub? 

Autojuhid maksavad transpordiga seotud makse – aktsiisi, käibemaksu ja automaksu. Samas on teedeehituse rahastust pidevalt vähendatud, mistõttu muutuvad teed järjest kehvemaks. Löökaugud on saanud suureks probleemiks, põhjustades rehvide, velgede ja vedrustuse kahjustusi. Keskmine kahjujuhtumi suurus on 1500 eurot. 

Kui sinu auto saab halva tee tõttu kannatada, on oluline teada, kuidas korrektselt kahjunõuet esitada. Kui esitad kahjunõude otse omavalitsusele või riigile, aitab see hoida sinu kindlustusmakseid madalamana ja anda riigile ka tagasisidet ohtlike teeolude kohta, millega tuleb viivitamatult tegeleda. Mida teha juhtumi korral: 

  1. Peatu ohutult – Kui oled läbi löökaugu sõitnud ja auto on saanud kahjustada, peatu esimesel võimalusel ohutult. 
  2. Tee fotod – Pildista löökauku (ära unusta helkurversti ja ohutust) ja autole tekkinud vigastusi. Veendu, et fotodel oleks selgelt näha löökaugu asukoht ja suurus. Oluline on tähele panna, kas löökauk oli märgistamata. Märgistatud löökaugu korral ei ole teeomanikul hüvitamise kohustust. 
  3. Mõõda löökauk – Kui võimalik, mõõda löökaugu sügavus, pikkus ja laius ning jäädvusta need andmed. 
  4. Hangi hinnang remonditöökojalt – Lase autoremonditöökojal hinnata tekkinud kahju ulatust ja saata hinnapakkumine. 
  5. Esita kahjunõue teeomanikule – Koosta kahjunõue ja esita see koos tõenditega teeomanikule, näiteks kohalikule omavalitsusele või Maanteeametile. Transpordiameti kodulehelt on leitavad piirkondade järgi teehooldajate kontaktid.